Vain osa
yliopistokoulutuksesta johtaa suoraan ammattiin. Ennen katsottiinkin, että
yliopiston tehtävä oli kehittää ajattelua, sivistää ja antaa nuorisolle
akateemiset eväät henkiseen kasvuun. Ei enää. Itse koin suuren muutoksen
alkaneen 2010, jolloin yliopistot erotettiin valtiosta. Osa rahasta tulee
edelleenkin valtiolta, mutta sen ohella rehtorit ja muu hallinto pantiin
hakemaan yliopistolleen rahoitusta yksityiseltä sektorilta. Rahoituksen
hankkiminen ei varmasti ole ihan helppoa, ja suuri osa siitä ajasta, joka aiemmin
meni varsinaiseen yliopistotyöhön, on nyt siitä pois.
Rahasta ja sen
puutteesta onkin tullut merkittävä yliopistoa hallitseva keskustelunaihe.
Opiskelijat, joita jossain vaiheessa alettiin kutsua asiakkaiksi, tulee saada
mahdollisimman nopeasti ulos liikkeestä, siis opintoputkesta. Lyhempi
opiskeluaika tuottaa selvää rahaa: yliopisto saa korvauksen jokaisesta
suoritetusta tutkinnosta, ja opiskelijat pääsevät nopeammin työelämään ja
veroja maksamaan.
Valtio ja osa
yliopistoväestä on jo pitkään ollut huolestunut liian kauan yliopistolla
viihtyvistä opiskelijoista. Yliopisto tukee opiskelijoiden valmistumista
helpottamalla tutkintovaatimuksia. Gradu saa nykyään olla ohuempi ja
väitöskirja koostua yksittäisistä artikkeleista. Yksinäistä puurtamista ja
kirjojen lukemista on vähennetty. Vielä jokin aika sitten ihmettelin, kun
kuulin erään opiskelijan pitävän yliopiston huonona puolena sitä, että siellä
joutuu lukemaan kirjoja. Nyt pölyttyneitä paperikirjoja kulutetaankin
huomattavasti vähemmän. Digitalisointi on helpottanut opiskelua, ja se tulee
sitä paitsi halvemmaksi myös yliopistoille.
Myös
hallintohenkilökunnan supistaminen on tuonut paljon säästöä. Tutkimus- ja
opetushenkilökunnan lisääntyneet tietokoneaskartelut ovatkin vähentäneet myös
heidän varsinaiseen työhön käytettävissä olevaa aikaansa. Toisaalta, kun
oppiminen tapahtuu jo nyt suurelta osin verkossa, ehkä digiopiskelu on
tulevaisuudessa ainoa tarjolla oleva palvelu. Myös opetus- tai
tutkimusrobotteihin siirtyminen sujuu varmasti joustavasti. Vain joskus
satunnaisesti yliopiston käytäville eksynyt opiskelija voi kaivata inhimillistä
kontaktia ja apua. Siis siihen saakka, kun fyysisiä tiloja vielä on.
Helsingin yliopistossa on 2000-luvulla tehty kaksi suurta tutkinnonuudistusta. Miksi, sitä moni yliopistolainenkin
kyselee. Ainakin yksi hyöty niistä on: ne ovat keino puhdistaa kortistot liian
kauan yliopistolla viihtyneistä opiskelijoista. Uudistuksia on muutenkin tullut
aika nopeaan tahtiin: systeemit vaihtuvat lähes samaa vauhtia kuin kuvat
tietokoneen ruudulla. Yliopistoissa työskentelevät ja opiskelevat saavat usein
tiedon näistä digitaalisesti: tämä uudistus tulee nyt, oletko valmis?
Uudistuksen toteuttajilta ja käyttäjiltä ei juuri kysellä. Kai se niin on, että
vierivä kivi ei sammaloidu. Ja että kehittäjillä pitää olla jotakin
kehitettävää.
Ongelmista
huolimatta yliopistolaitos on kyennyt näyttämään, että se voi onnistua melko
hyvin valtion sille antamassa perustehtävässä, siis rahan säästämisessä. Valtion tarkastusviraston tuore raportti osoittaa, että yliopistot ovat
hyvin vakavaraisia. Oppiminen
ei onneksi ole tämän päivän puheenaihe. Yliopisto kouluttaa nuoria työelämään,
niin kuin ammattikoulukin tekee. Työelämän oletetut vaatimukset määrittelevät
sen, mitä yliopistossa pitää opettaa. Kukaan ei tietysti voi tietää,
minkälainen työelämä nuoria tulevaisuudessa odottaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti