Vanha sivistyssanakirjani määrittelee sanan ’autoritaarinen’ johtajavaltaisuuteen perustavaksi. Theodor Adorno ja hänen kollegansa tekivät uraauurtavaa työtä kirjoittaessaan toisen maailmansodan jälkeen autoritaarisesta persoonallisuustyypistä. Tälle ihmistyypille on ominaista mm. konformistisuus (ryhmän mielipiteeseen tai käyttäytymiseen sopeutuminen), auktoriteettiuskollisuus, jäykkyys ja ylimielisyys alempina pidettyjä kohtaan. Adornon työtä on sekä arvostettu että arvosteltu. Yksi arvostelun syy on se, että autoritaarista persoonallisuutta kuvattiin aluksi vain äärioikeistoon liittyväksi ominaisuudeksi. Kun ottaa huomioon teorian synnyn ajankohdan, viittaukset äärioikeistoon ovat ymmärrettäviä.
Kansan Uutiset julkaisi 26.7. artikkelin otsikolla ”Naisvihalla usein
avainrooli äärioikeiston ideologiassa”. Artikkelissa tarkastellaan tuoretta
tutkimustulosta, jonka mukaan misogynia ja äärioikeistolainen retoriikka
esiintyvät usein yhdessä. Artikkeli antaa ymmärtää, että erityisesti
äärioikeistolaiset (miehet) suhtautuvat vihamielisesti naisiin ja feminismiin. Rasismi
ja naisviha kumpuavat artikkelin mukaan samasta lähteestä. Näin saattaa
ollakin, ja tämä lähde on tarkemmin sanottuna autoritaarisuus. En muista
kuulleeni tutkimuksista, jotka yhdistäisivät äärivasemmistolaisen retoriikan ja
naisvihan. Ideologioiden esille pano ja käytäntö ovat kuitenkin eri asia.
Naisia on sorrettu kaikenlaisten ideologioiden ja uskontojen nimissä ja
piireissä.
Hierarkkisuus ja autoritaarisuus liittyy myös sosialismiin ja kommunismiin. Kommunismin
perusoppeihin kuuluu ajatus proletariaatin diktatuurista. Aikanaan uskottiin,
että tämä yhteiskuntaluokka poistaa sorron ja että kehitys jotenkin lopulta
johtaa luokattomaan yhteiskuntaan. Näin ei kai koskaan ole missään tapahtunut.
Venäjällä ei edes ollut proletariaattia, joka olisi kyennyt vallan ottamaan,
vaan valta siirtyi eliitille, joka alun perin koostui muutamista älymystöön
kuuluvista henkilöistä. Historia osoitti, miten kohtalokkaita seuraukset
olivat.
Autoritaarinen ihminen ihailee ylempiään ja halveksii alempiaan sen
hierarkian mukaan, jonka hän on omaksunut. Tänäkin päivänä autoritaarisuus
ilmenee itsevaltiaiden kritiikittömänä ihailuna. Niissäkin maissa, joissa
vallitsee demokratia, on autoritaarisia arvoja kannattavia puolueita, ja niillä
on monesti laaja kannatus.
Se, joka sokeasti uskoo auktoriteetteihin, ei ole kiinnostunut totuudesta,
mikäli se ei vastaa hänen olemassa olevia käsityksiään. Hän luottaa vain omiin
auktoriteetteihinsa. Ristiriitaisuudet johtajien puheissa tai edes valheet
eivät häntä hätkäytä. Kun Yhdysvaltojen nykyinen presidentti ja hänen
tukijoukkonsa jäivät kiinni epätotuuksista, hän alkoi vastataktiikkana itse
nimittää kaikkia vähänkin kriittisiä lähteitä valemedioiksi ja niiden uutisia
valeuutisiksi. Käytännössä näitä valemedioita ovat lähes kaikki arvostetut
valtamediat. Tämä uskomaton taktiikka on purrut hyvin: tapahtuipa sitten mitä
tahansa, kannattajat eivät silti usko muita kuin presidenttiään.
Ihmiskunnan historia on näyttänyt, mihin sokea auktoriteettiusko voi
johtaa. Siksi minun on vaikea ymmärtää, että ihminen vapaaehtoisesti luopuu
omasta vapaudestaan. Kaikkihan me mielellämme otamme vastaan tietoa, joka tukee
meidän omaa maailmankuvaamme. On kuitenkin älyllistä laiskuutta ja
vastuuttomuutta tieten tahtoen torjua faktoihin perustuva tieto.
Kaikesta teknisestä kehityksestä huolimatta tuntuu siltä, että ihminen ei
lajina ole kovinkaan paljon kehittynyt. Nykyään puhutaan paljon syrjäytymisestä
ja kansan kahtiajaosta. Aleksis Salusjärvi tutkii Voima-lehden (6/2018)
artikkelissaan ”Tyhmyys käy ylitsemme” nuorten miesten lukutaidottomuutta.
Pojista 16 % on ns. uuslukutaidottomia: he eivät hallitse kunnolla
sisälukutaitoa, eivät tunnista tekstin kaksoismerkityksiä eivätkä myöskään
harrasta lukemista. Tällä ei Salusjärven mukaan ole välttämättä mitään
tekemistä heikkolahjaisuuden kanssa. Kysymys on yksinkertaisesti motivaation
puutteesta. Päättäjät ja koululaitos ovat haastavan ja vaikean tehtävän edessä:
miten vakuuttaa nuoret siitä, että he ovat tärkeä osa yhteiskuntaa ja että
yhteiskunta on heitä varten.
Minulla ei valitettavasti ole syrjäytymisongelmaan
mitään selkeää ja pikaista ratkaisua. Siitä kuitenkin olen vakuuttunut, että kasvatus
itsenäiseksi, omilla aivoillaan ajattelevaksi yhteiskunnan täysivaltaiseksi
jäseneksi täytyy aloittaa jo hyvin varhain.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti