Kaksi nuorta teatterintekijää Ruusu Haarla ja Julia Lappalainen ovat tehneet kolme tuntia kestävän esityksen Turkasta ja hänen perinnöstään. Esitys nähdään Tampereen teatteripäivillä sekä elokuussa Helsingin Korjaamolla. 1980- ja 1990-luvun vaihteessa syntyneillä kirjoittajilla ei ole omakohtaisia kokemuksia Turkasta, mutta he ovat kahden vuoden aikana hyvin tarkkaan perehtyneet kaikkeen saatavilla olevaan aineistoon. Heitä kiinnostaa, miksi Turkka nostettiin jalustalle ja lähes neron asemaan, vaikka hänen pedagoginen vaikutuksensa oppilaisiinsa Teatterikorkeakoulussa ei suinkaan ollut pelkästään positiivinen.
Oma tietämykseni teatteritaiteesta on niin olematon, että en edes yritä
esittää ymmärtäväni siitä mitään. Se, mikä minua tässä tapauksessa kiinnostaa,
on Turkka kulttuurisena ilmiönä. Nopean nettiselailun perusteella näyttäisi
siltä, että mielipiteet Turkasta ja hänen pedagogiastaan menevät pahasti
ristiin. Monille, varsinkin miespuolisille teatterilaisille, Turkan fyysinen
teatteri oli käänteentekevä elämänkokemus, joka on vaikuttanut syvälti heidän
myöhempään uraansa. Tiedossa on kuitenkin myös, että jotkut Turkan oppilaista
kokivat opetuksen todella ahdistavaksi ja jopa jättivät opintonsa kesken.
Itse 80-luvulla eläneenä aikuisena tämä Teatterikorkean ajanjakso vaikutti
jotenkin kaoottiselta ja osin myös aggressiiviselta. Julkisuudessa esiintyi
joukko vihaisia miehiä, joista osa teki aika erikoisia produktioita. En tiedä,
onko vielä tähän päivään mennessä selvinnyt, miksi joukon silloisia nuoria
teatterintekijöitä piti heittää ulosteita yleisön päälle. Mikä oli tämän
esityksen viesti, ja mitä siitä opittiin?
Hesarin kulttuurisivuilla julkaistua Haarlan ja Lappalaisen haastattelua
seurasi Facebookissa muutama yleisökommentti, joissa jotkut miehet (nimien
perusteella tehty päätelmä) puolustivat Turkkaa ja arvostelivat kärkkäästi
nuorten teatterintekijöiden esiintuomia mielipiteitä. Nämä mielensäpahoittajat
olivat jo etukäteen huolissaan siitä, että tässä ollaan taas lynkkaamassa miespuolisia
kaiken arvostuksen ansaitsevia tekijöitä. Haarlan ja Lappalaisen produktio
sattuukin sopivasti Me Too -kampanjan vanaveteen. Lisäksi kommentoijat
epäilivät jo etukäteen, että heidät itsensä tullaan leimaamaan sovinisteiksi.
Radiossa esitetyssä Haarlan ja Lappalaisen haastattelussa kuultiin myös
pätkiä Turkan omasta puheesta 80-luvulta. Vaikka yksittäisen haastattelun,
saatikka otteiden, perusteella ei voi pitkälle meneviä päätelmiä tehdä, nämä
näytteet olivat aika mielenkiintoisia ajankuvia. Turkka puhui miehen ja naisen
välisestä vihamielisestä jännitteestä, joka hänen käsityksensä mukaan on elämän
ja taiteen kannalta välttämätöntä. Hän havainnollisti tätä jännitettä liian
varhain naimisiin joutuneen miehen tapauksella. Turkan sukupolvellehan olikin
tavallista, että naimisiin mentiin, kun tyttö tuli raskaaksi. Miehen elämä
näytti menneen pilalle. Tilanteen vaikutuksista naisen elämään Turkka ei
sanonut mitään. Houkutteliko tyttö pojan seksiin? Vai oliko pikemminkin niin,
että poika oli se painostava osapuoli? Pitikö tytön keskeyttää raskauden takia
koulunkäyntinsä ja luopua omista urahaaveistaan? Jäikö hän kotiin hoitamaan
lasta ja miestä, joka tuon tuosta syytteli häntä tapahtuneesta?
Turkka puhui myös akkalaumoista. Ehkä tämä on merkki kykenemättömyydestä
ymmärtää ihmisiä yksilöinä. Turkka kehotti oppilaitaan tarkkailemaan ihmisiä
tai pikemminkin ”tyyppejä”, jotta nämä saisivat aineistoa omiin
produktioihinsa. Turkan kyky tunnistaa ”tyyppejä” ja huomata, mitä (muut)
ihmiset yrittävät peitellä, herätti ihailua.
Turkka ei pysty enää kertomaan meille, mitä hän oikein ajoi takaa. Saako jo
edesmenneistä ylipäätään sanoa mitään kielteistä? Pieni ajatusleikki paljastaa,
että vain murto-osa kuolleista voitaisiin julistaa pyhimyksiksi. Me Toon
tyyppiset kampanjat tarttuvat yksittäistapauksiin, koska niiden avulla voi
pureutua pohjalla piilevään epäoikeudenmukaisuuteen. Pelkällä abstraktilla
tasa-arvopuheella ei päästä tarpeeksi syvälle. Tarkoitus ei ole tuomita ihmisiä
– eläviä tai kuolleita - vaan arvioida
heidän toimiaan. Tekijäkin voi olla uhri.
Onneksi meillä on nyt nuoria sukupolvia, jotka ovat valmiita muutokseen. Kun
tarkkailen nuoria pareja omassa lähipiirissäni, 80-luvun kaiut ja jännitteet
tuntuvat jo kovin etäisiltä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti