Oletko valkoinen, heteroseksuaali ja mies? Ei se mitään, voit silti jatkaa lukemista. Tämä kirjoitus ei ole suunnattu sinua vastaan.
Markkeri valkoinen heteroseksuaalinen (keski-ikäinen) mies esiintyi usein
1990-luvulla varsinkin feministispainoitteisessa kirjoittelussa. Silloin tuolla
nykyään inflaation kärsineellä käsitteellä olikin tilauksensa. Se kuvasti hyvin
sitä positiota, jolla maailmaa yleensä tarkkailtiin ja joka myös tuli mediassa
vallitsevaksi normiksi. Sen vastapuolella olivat kaikki ne ryhmät, joilla ei
ollut valtaa: naiset, rodullistetut, seksuaaliset ja muut vähemmistöt.
Alistetussa asemassa olevat tarvitsivat oman äänensä; he eivät enää suostuneet
toisten kommentoitaviksi. Totta onkin, ettei valkoinen koskaan voi asettua
rodullistetun kenkiin; hänellä ei valkoisessa maailmassa ole kokemusta siitä,
miten tulla kohdelluksi ihonvärinsä mukaan. Toisaalta ei rodullistettu
heteroseksuaali nainenkaan voi asettua valkoisen homoseksuaalin miehen asemaan,
vaikka molempien positio on periaatteessa vallan ulkopuolella.
On käyty paljon keskustelua siitä, kenellä on oikeus puhua mistäkin
asiasta. Jotkut katsovat, että valkoinen ei voi tietää mitään ihonvärin
perusteella tapahtuvasta sorrosta. Hänellä voi silti olla hyvinkin paljon
kokemusta sorretuksi tulemisesta. Valkoiset eivät hekään ole mikään yhtenäinen
blokki. Suiden tukkiminen yhden tai useamman ominaisuuden perusteella ei tunnu
hyvältä idealta. Puhujan on silti aina hyvä muistaa, mistä positiosta hän
puhuu.
Vähemmistöjen etsiessä omaa ääntään myös valkoiset heteroseksuaaliset
miehet ovat paikoin ryhtyneet taisteluun oman ryhmänsä puolustamiseksi.
Halla-ahokin on myynyt T-paitoja, joissa tuo normi lukee ylpeästi painettuna.
En nyt menisi ihan niin pitkälle, että ryhtyisin mainostamaan minkään
ominaisuuden tai position erinomaisuutta. Toisaalta ymmärrän idean: ei ole
kivaa tulla syytetyksi asioista, jotka ovat pelkän sattuman seurausta.
Kollektiivinen syyllistäminen ei ole oikeudenmukaista, ei vaikka emme
viittaakaan mihinkään nimenomaiseen yksilöön, vaan pelkkään positioon.
Käytännössä syyllistäminen koetaan kuitenkin yksilötasolla. Kyseessä on siis
samantapainen ilmiö, johon vallan ulkopuolella olevat vähemmistötkin törmäävät:
leimaaminen.
Jotkut miehet haluavat kutsua itseään feministeiksi ja pyytelevät naisilta
anteeksi olemassaoloaan. Tämä tuntuu vähän lapsekkaalta ajattelulta. Idi Amin
ei ollut valkoinen heteroseksuaalinen mies, ei myöskään Pol Pot. Jälkeensä
molemmat jättivät valtavat ruumiskasat. Miehiä he tosin olivat, mutta naisetkin
osaavat kyllä lietsoa vihaa ja alistaa toisia. Naisilla vain on näihin päiviin
asti ollut harvemmin niitä yhteiskunnallisia valta-asemia, joissa he olisivat
näitä ominaisuuksiaan voineet tehokkaasti toteuttaa.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti