Kun puhutaan epäoikeudenmukaisuudesta ja etäällä olevien ihmisten tai eläinten hädästä ja kärsimyksestä, saa usein vastaukseksi, että ongelma pitäisi hoitaa paikan päällä. On vaikea uskoa, että nämä järkeilijät itse tekisivät mitään asian hoitamiseksi Suomessa tai muualla. Pikemminkin kyseessä on silmien sulkeminen, ongelman siirto pois päiväjärjestyksestä. Ne, jotka todella puhuvat ja tekevät tekoja kärsimyksen vähentämiseksi, leimataan kukkahattutädeiksi tai hupakoiksi, jotka toimivat tunteen ohjaamina.
Rationaalisuutta on jo vuosisatojen ajan pidetty länsimaisen maailman
perushyveenä. Vähemmälle huomiolle on jäänyt näkökohta, että pelkästään
rationaalisesti toimiva ihminen voi saada paljon pahaa aikaan. Elisa Aaltola ja
Sami Keto ovat kirjoittaneet kirjan empatiasta (Empatia. Myötäelämisen tiede.
Into 2018). Kirja on helppolukuista suomea ja nimensä mukaisesti se käsittelee
empatiaa tieteen viitekehyksessä. Kirjassa on runsaasti - mutta ei kuitenkaan
kuormittavasti – viitteitä tieteellisiin tutkimuksiin.
Kirjan ensimmäisessä osassa Aaltola tutkii empatiaa moraalin ohjenuorana.
Moraalihan on myös pitkään nähty osana rationaalisuutta, josta tunteet on
sysätty syrjään. Ongelmana on, että ihminen ei koskaan pysty toimimaan ilman
tunteita. Kun positiiviset tunteet kielletään moraalin ohjaajana, jäljelle
jäävät kuitenkin kielteiset tunteet, mikä voi johtaa pahoihinkin
katastrofeihin. Tunteilla on keskeinen rooli vääryyden ymmärtämisessä, ihmisen
valinnoissa ja moraalisessa päätöksenteossa. Tunteiden kautta tosiasioista
tulee merkityksellisiä. Tunteet eivät kuitenkaan yksin riitä: mukaan tarvitaan
myös rationaalista pohdintaa. Muutenhan meitä voisi ohjata mikä tahansa
ensimmäinen tunnetila.
Moraali vaatii avoimuutta toiselle, erilaiselle. Meidän pitää kyetä
näkemään toiset subjekteina, ainutlaatuisina yksilöinä. Empatialla, jota
Aaltolan kutsuu mieluummin myötäelämiseksi kuin myötätunnoksi, on eri muotoja.
Empatia voi olla projektiivista, simuloivaa, kognitiivista, affektiivista,
ruumiillista tai refleksiivistä.
Projektiivisessa empatiassa voimme esittää kysymyksen, miltä tuntuisi olla
toisen asemassa. Tämä ei vielä tarkoita sitä, että tuntisimme todellista
myötätuntoa kohdetta kohtaan, vaan jopa narsisti tai psykopaatti voi ymmärtää
toisen aseman ja käyttää tätä tietoa hyväkseen. Myös alentuvasti toiseen
suhtautuminen voi olla merkki projektiivisesta empatiasta. Simuloivassa
empatiassa voimme kuljettaa itsemme toiseen ja asettua hänen asemaansa.
Tämäkään ei tietysti ole ongelmatonta, koska emme voi olla varmoja, että
todella kykenemme tämän tekemään. Aaltola mainitsee narratiivit, kertomukset,
empatian mahdollistajina. Esimerkiksi lukemalla saamme tietoja toisenlaisten
tilanteesta ja voimme helpommin samaistua heidän osaansa. Toisaalta tällainen
empatia voi olla luonteeltaan lyhytaikaista. Yhteisenä vaarana projektiiviselle
ja simuloivalle empatialle on, että ne helposti atomisoivat yksilöitä ja
piirtävät heidän välilleen rajoja. Aaltolan ja Kedon teoksen läpikäyvä ajatus
on yksilön ja hänen mielensä kietoutuminen suurempaan kokonaisuuteen, josta
puhdasta yksilöä on mahdotonta erottaa.
Kognitiivisella empatialla tarkoitetaan kykyä havaita ja päätellä muiden
tunteita ilman, että niihin tarvitsee ottaa osaa. Kognitiivisella empatialla on
suuri merkitys, kunhan omat tunteet otetaan mukaan. Resonaatio eli
affektiivinen empatia varmistaa sen, että tietoisuutta toisen tunnetilasta ei
käytetä väärin. Resonaatio ei kuitenkaan tarkoita tunnetarttuvuutta, joka voisi
olla kohtalokasta, vaan affektiivisesti empaattinen kykenee tekemään eron itsen
ja toisen välillä. Pelkkä affektiivinen
empatia tekisi Aaltolan mukaan yhteiskunnasta haavoittuvaisen niille, jotka
tällaista empatiaa eivät voi tuntea. Kognitiivinen empatia ilman tunnetasoa
taas tekisi yhteiskunnasta hierarkkisen, egoistisen, kilpailua korostavan ja
toisia välineellistävän.
Ruumiillisella empatialla Elisa Aaltola viittaa kykyymme tuntea itsemme
ruumiillisiksi oloiksi. Ruumiillisuuden kautta voimme ymmärtää myös muita
eliöitä. Skeptisismi on kuitenkin usein estänyt tämän ymmärryksen: monet
ajattelevat, että eläimen mieli ei voi muistuttaa omaamme. Tämä on antanut
oikeuden kohdella eläimiä julmasti. Unohdamme helposti, että mieli ja ruumis
ovat kiinnittyneet toisiinsa, eikä meillä ole mitään syytä epäillä, etteikö
tämä koskisi myös eläimiä.
Refleksiivisen empatian avulla pystymme tarkastelemaan omia
empatiataitojamme. Voimme oppia omasta empatiastamme ja kehittää sitä. Empatiaa
voi siis oppia ja opettaa, ja tarkkailu on hyvää harjoitusta empatiataitojen
kehittämiseksi. Nykyajan hektinen elämä kuitenkin vaikeuttaa tarkkailuun
keskittymistä.
Empatiakyvyttömyyttä (tai pahuutta) voi Hannah Arendtin tavoin kuvailla
banaaliksi. Siihen syyllistyvät ihan tavalliset ihmiset, niin käskyjä sokeasti
tottelevat virkamiehet kuin heitä tukevat perheenäiditkin. Empatia on usein
puolueellista. Tunnemme enemmän empatiaa niitä kohtaan, jotka muistuttavat
meitä itseämme. Tämä on Aaltolan mukaan kuitenkin kulttuuristen oletusten ja
stereotypioiden seurausta. Reflektointi on ratkaisu tähänkin ongelmaan: erilaisetkin
voi ja tulee nähdä subjekteina.
Elisa Aaltola kirjoittaa myös empatiaväsymyksestä, jonka yksi muoto on
etäännyttäminen. Luonnollistamme helposti toisten kärsimystä, koska
ajattelemme, että sen määrä on rajaton ja että emme kuitenkaan pysty sitä
poistamaan. Voimakkaasti empaattinen voi myös uuvuttaa itsensä ja menettää
toimintakykynsä. Ratkaisu on eronteko minän ja toisen välille sekä empatian
suuntaaminen toimintaan.
Empaattisuutta arvostellaan usein väittämällä, että sitä tuntevien ihmisten
motiivi on itsekäs: haluamme muiden pitävän meitä hyvinä ihmisinä. Tunnemme
kuitenkin empatiaa ja toimimme moraalisesti myös silloin, kun muut eivät ole
sitä havaitsemassa. Utilitaristi voisi silti viisastella, että moraalisesti
toimimalla saamme itsellemme hyvän mielen. Oikeastaan minusta on ihan sama,
onko tämä totta vai ei. Pääasia on, että autamme, kun apuamme tarvitaan.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti