Ylen uutta Pressiklubin korvannutta ajankohtaisohjelmaa Sannikka&Ukkola on arvosteltu kovin sanoin Twitterissä heti alusta lähtien. Monet Pressiklubin ihailijat ovat pettyneitä tämän ohjelman lopettamiseen ja epäilevät uutta konseptia liian köykäiseksi ja viihteelliseksi. Vaikka pidin Pressiklubistakin, tämä kovin varhain alkanut arvostelu tuntui vähän epäoikeudenmukaiselta. Oliko kyseessä machomaailman hyökkäys kahta nuorta naistoimittajaa vastaan? Vai oliko taustalla todella epäily mustavalkoisen ja lyhytsyklisen somemaailman tunkeutumisesta perinteisen median asialliseen tiedonvälitykseen?
Ohjelman toimittajat ilmoittivat itse pyrkivänsä somen jakaman Suomen
yhdistämiseen ja vihapuhteen vähentämiseen. Ohjelma jakautuu kahteen osaan: Ensimmäisessä osassa ajankohtaisen, ristiriitaisia tunteita ja mielipiteitä
herättävän keskustelun päähenkilö joutuu toimittajan ”kuulusteluun”, minkä
jälkeen takahuoneeseen koottu paneeli arvioi haastatellun selviytymistä
tentistä. Haastattelun aikana paneeli voi myös joko nostaa tai laskea
päähenkilön istuinta sen mukaan, miten hyvin hän heidän mielestään vastailee.
Toisessa osassa taas jostakin asiasta täysin eriäviä mielipiteitä esittävät
yrittävät päästä edes jonkinlaiseen yksimielisyyteen.
Konseptin perusidea ei ole mielestäni kovin huono. Vaikka kaipaankin
journalistien mielipiteitä ajankohtaisista asioista, ei minusta ohjelma, jossa
ihmiset saavat itse vastata tekemisistään ja sanoistaan, ole ollenkaan
tarpeeton. Olen itse nähnyt kaksi jaksoa Sannikka&Ukkolasta. Aloitusjaksossa
ihmisroskakohun nostanut entinen Pihlajalinnan toimitusjohtaja selvisi
kuulustelustaan melko hyvin. Paneeli arvosti hänen selitystään ja
anteeksipyyntöään.
Perjantain ohjelmassa haastateltiin tamperelaisen koulun oppilaiden tekemän
julisteen twiitannutta Laura Huhtasaarta. Jakso herätti jo etukäteen paljon ja
varmoja mielipiteitä. Henkilöt, jotka tuntevat antipatiaa Perussuomalaisia ja
heidän politiikkaansa kohtaan, ihmettelivät, miksi media tarttuu heidän
täkyynsä ja antaa parasta ohjelma-aikaa heidän agendalleen. Ohjelmaa
seuranneessa Twitter-väittelyssä osa heistä vaikutti kuitenkin positiivisesti
yllättyneiltä Marja Sannikan armottomasta ja aggressiivisesta
haastattelutyylistä, jolle pontta olivat todennäköisesti antaneet ennenaikaiset
Twitter-kritiikit. Puoluetta sympatisoivat taas olivat itsestään selvästi pettyneitä,
koska ohjelma ei antanutkaan vahvistusta tai edes aikaa heidän aatteensa
levittämiselle.
Huhtasaaren välittämä Perussuomalaisten maahanmuuttopolitiikkaa kritisoiva
juliste oli julkaistu jo aiemmin. Julisteessa koululaiset kertoivat
mielipiteensä sangen yksinkertaisin mutta ytimekkäin keinoin. Pakolaisten
torjumista kuvaavan death-sanan alle oli laitettu kuvat Jussi Halla-ahosta ja
Laura Huhtasaaresta. Huhtasaari oli tyrmistynyt hänen käsityksensä mukaan
vihapuhetta levittävästä julisteesta ja koulun opettajien toiminnasta, koska he
sallivat kuvan julkaisemisen. Huhtasaari arvosteli kannattajiensa tavoin koululaitosta
politisoitumisesta sekä lasten ja nuorten mielipiteisiin vaikuttamisesta. Myös
sanaa aivopesu on käytetty ainakin Twitterissä.
Perussuomalaiset ovat siis koulun ja lukuisten asiantuntijoiden kanssa eri
mieltä opettajien ammattitaidosta ja opetuksen sisällöistä. Kouluhan ei ole
arvovapaa instituutio, vaan tietyt perusarvot sisältyvät jo
opetussuunnitelmaan. Yksi arvo, jota nykyään korostetaan kaikessa
koulutuksessa, on opiskelijoiden kyky kriittiseen ajatteluun. Uskon ja ainakin
toivon, että yksikään opettaja ei istuta ajatuksia oppilaiden päihin, vaan
antaa näiden tehdä omat valintansa käsillä olevan tiedon pohjalta. Näin arvelen
myös kyseisen julisteen kohdalla tapahtuneen.
Perjantain piinatuolissaan istuvan Huhtasaaren tuolia laskettiin, kunnes
hänen päänsä oli miltei pöydän tasalla. Sannikka ei antanut Huhtasaaren
esitellä kantojaan koulusta, vaan hiillosti tätä esittämään anteeksipyyntöä,
koska twiittaaminen johti kyseisen koulun ja sen oppilaiden häiriköintiin ja
heidän turvallisuutensa vaarantumiseen. Huhtasaari ei ottanut vastuuta
tapahtuneesta. Häiriköintiinhän ovat syyllisiä muut kuin hän, eikä hän ole
siihen kehottanut. Jos Laura Huhtasaari olisi edes myöntänyt toimineensa harkitsemattomasti
seurauksia ajattelematta, raati olisi voinut olla hänelle armollisempi.
Suhtaudun kielteisesti ihmisten julkiseen tuomitsemiseen kaduilla ja
toreilla, perinteisessä mediassa tai somessa. Tuomiovalta kuuluu oikeuslaitokselle,
eivätkä kokemukset ex tempore -lynkkauksista ole rohkaisevia. Kansanjoukot ovat
liian usein väärässä. Perjantain grillaaminenkin oli epämiellyttävää
katseltavaa. Silti en voi olla ajattelematta, miltä tuntuisi olla
koululainen, maahanmuuttaja, pakolainen, erinäköinen suomalainen tai kuka tahansa yksityinen
ihminen, joka joutuu populististen poliitikkojen aiheuttaman
vihan kohteeksi. Onko poliitikolla vastuu puheistaan, vaikka hän ei itse
varsinaisesti vihatekoihin osallistuisikaan? Entäpä jos se ’kuolema’ julisteessa
viittaakin todellisuuteen? Jos poliitikko kieltäytyy ottamasta vastuuta hädänalaisten
auttamisesta, eikö hän omalta osaltaan ole vaikuttamassa ihmishenkien
menetykseen?
Perussuomalaisten kannattajat kuvitellaan usein vähäosaisiksi luusereiksi,
jotka eivät kykene pysymään alati muuttuvan maailman tahdissa. Huhtasaaresta ja
Halla-ahosta voimme päätellä, että ainakin puolueen edustajat ja johtajat
voivat olla akateemisesti koulutettuja, hyväosaisia ja perheellisiä modernin
yhteiskunnan kasvatteja. En pysty enkä haluta arvuutella heidän motiivejaan
hakeutua kyseisen aatemaailman palopuhujiksi. Mieleeni tuli kuitenkin edellisessä
kirjoituksessani siteeraamani Yuval Noah Hararin käsitys ihmisestä hämmästyttävänä
olentona, joka voi samanaikaisesti sekä tietää että olla tietämättä. Joskus
tämä ihmismielen hybridimaailma törmää ainakin satunnaisesti todellisuuden
karuun kallioon.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti