Elämäämme ajanjaksoa kutsutaan usein totuudenjälkeiseksi ajaksi. Jotkut ovat myös esittäneet, että tämä suhteellisen totuuden kausi olisi suoraa seurausta sitä edeltäneiden vuosikymmenien postmodernismista ja dekonstruktio-buumista. Minusta on aika vaikea nähdä mitään loogista yhteyttä ainakaan Derridan pikkutarkan ja filosofian traditioon hyvin perehtyneen tekstin tutkimisen ja trumpilaisen älyllisen laiskuuden ja totuuden kieltämisen välillä. Dekonstruktiohan nimenomaan etsii totuutta yhä uudelleen.
Tuskinpa kukaan on väittänyt, että valehteleminen alkoi vasta kaksi vuotta sitten.
Itse asiassa koko sivilisaatiomme perustuu fiktiivisen tarinan kertomiselle.
Yuval Noah Harari (21 Lessons for the 21st Century) ”dekonstruoi” (ei
kuitenkaan Derridan menetelmin) armottoman skeptikon otteella ihmiskunnan
historian ja nykyisyyden moninaisia tarinoita uskonnoista ja ideologioista aina
Facebook-päivityksiin. Tarina on tärkeä, koska se luo identiteettiä ja sementoi
yksilöt osaksi suurempaa kokonaisuutta. Tarina antaa elämälle merkityksen.
Juutalaisuus, kristinusko, islam ja muut uskonnot ovat tarinoita, jotka
antavat jumalallisen merkityksen ihmiselämälle. Liberalismi on tarina, jonka
keskiössä on ihminen ja hänen vapaa tahtonsa. Kommunismi on tarina, joka
selittää historian ja merkityksen yhden luokan, proletariaatin, kautta.
Nationalismi on tarina, jonka mukaan tietyllä alueella asuvalla, tiettyä kieltä
puhuvalla tai tiettyä uskontoa harjoittavalla kansalla on maailmanhistoriassa
ainutlaatuinen merkitys. Fasismi on nationalismin ja muun tarinankertomisen äärimuoto,
koska se kieltää identifioitumisen kaikkiin muihin tarinoihin.
Hyvä tarina on
avoin eikä se koskaan esitä kysymystä ”mitä sitten?” Tarinaan uskova ei sitä
myöskään tee. Hän ei aseta itselleen kysymystä siitä, antaako tämä tarina
vastauksen elämisen todellisiin ongelmiin.
Juutalainen Harari suhtautuu myös oman kansansa nationalistiseen tarinaan
kriittisesti. Miksi maantieteellisesti mitättömän pienellä alueella asuva
mitättömän pieni ihmisjoukko olisi Jumalan valittu kansa? Mitä tarkoittaa
maailmankaikkeuden miljardien vuosien perspektiivissä väite Jerusalemista 3000
vuotta sitten syntyneen juutalaisuuden ikuisena pääkaupunkina? Mitä merkitystä
juutalaisilla valittuna kansana voisi olla maailman kaikille muille kansoille:
kiinalaisille, intialaisille tai vaikkapa Australian alkuperäisväestölle? Sama
koskee palestiinalaisia, venäläisiä tai puolalaisia. Miksi he olisivat
erinomaisia, ja mitä merkitystä sillä olisi muille kansoille, koko
maapallollemme tai universumillemme? Entä mitä merkitystä sillä olisi edes
näille kansoille itselleen?
Identiteetin muodostaminen ja mahdollisuus liittyä johonkin suurempaan
motivoi ihmistä uskomaan tarinoihin. Tarinat ovat harvoin yksiselitteisesti
hyviä tai huonoja. Kauneus kiehtoo ihmisiä. Mitä kauheimpaankin julmuuteen ja
rumuuteen voi liittyä positiivisia ja kauniita kuvia niin kuin natsien
propagandafilmeissä esiintyneet nuoret ja jäntevät ”arjalaiset” kehot. Tarinan
vaikuttavuus ei silti tee siitä totta.
Ihmisen tarpeettomuuden kokemus on myös tulevaisuuden uhkakuva. Tarina
antaa meille mahdollisuuden tuntea itsemme tärkeiksi ja kokea elämämme
merkitykselliseksi. Se on kuin Hollywood-elokuvan käsikirjoitus, joka tarjoaa onnekkaalle
tilaisuuden keskeisen roolin näyttelemiseen. Hararin mukaan totuus ei koskaan
ole ollut kovin tärkeällä sijalla ihmiskunnan historiassa. Meillä on ihmeellinen
kyky sekä tietää että olla tietämättä samanaikaisesti. Valta on ihmiselle
tietoa tärkeämpää: kulutamme paljon enemmän aikaa maailmamme kontrolloimiseen
kuin sen ymmärtämiseen.
Vaikka uskontoihin perustuvat tarinat eivät suinkaan ole kuolleet, niiden
merkitys globaalissa perspektiivissä on rajallinen. Jihadisti saattaa perustaa
tarinansa yhtä hyvin Marxiin kuin Koraaniin, jota hän ei välttämättä kovin
syvällisesti edes tunne. Terroriteoissaan hän käyttää apuvälineinään
tekniikkaa, jonka liberalismiin perustuva markkinatalous on mahdollistanut.
Ihmiset käyttävät uskontoja ja muita tarinoita tehdäkseen eron meidän ja muiden
välille. Absurdiuuden huippu saattaa olla buddhalainen munkki Ashin Wirathu,
joka on vihapuheillaan muslimeja kohtaan saanut aikaan Myanmarissa valtavan
inhimillisen ja taloudellisen katastrofin. Buddhalaisuuden ydinhän on usko
kaiken perimmäiseen tyhjyyteen. Taistelu toisia ihmisiä vastaan tältä pohjalta
kuulostaa siis perin järjettömältä, mutta niin kuin Harari sanoo, sekin on
kovin inhimillistä.
Nietzscheläistä Jumalan kuolemaa seurasi sekulaaristen ismien aika, joka
puolestaan päättyi ns. suurten tarinoiden kuolemaan. Fasismin ja kommunismin
tragediat antoivat tilaa viimeiselle koko maailman tilaa selittävälle ismille:
liberalismille. Kapitalismin julistettiin talousjärjestelmänä lopullisesti
voittaneen, ja usko kahlitsemattomaan vapauteen myös yksilön tahdonvapautena
oli luja, kunnes vuoden 2008 finanssikriisi taas muutti maailmaa. Liberalismi
ei tosin kuollut, mutta sen voittokulkua haittaa uudelleen esiin kaivetun,
kullattuun menneisyyteen kaihoten katsovan nationalismin aalto. Se, yhtä vähän
kuin uskonnollinen fanatismi, ei kuitenkaan ole ratkaisu ihmiskunnan ja
planeettamme todellisiin ongelmiin: ydinsodan uhkaan, ilmastonmuutokseen tai informaatio-
ja biotekniikan vaaroihin.
Totuus ja todellisuus eivät koskaan ole kuolleet. Ne kuitenkin välittyvät meille
vain aivojemme kautta. Ihminen voi siis tietää vain sen, mitä hänen aivonsa
hänelle välittävät. Vapaa tahto ja autonominen yksilö ovat sepitettä. Päähämme
varastoitunut yksilöllinen historiamme ja biologiamme asettavat rajat
ajattelullemme. On vaikeaa, jos ei mahdotonta, ajatella laatikon ulkopuolelta. Sitä
paitsi ihmisen typeryyttä ei Hararin mukaan koskaan pidä aliarvioida.
Tietoon perustuvan maallistuneen yhteiskunnan perusarvoja ovat totuus,
myötätunto, tasa-arvo, vapaus, rohkeus ja vastuullisuus. Itse asiassa nämä ovat
arvoja, jotka useimmat maailman uskonnotkin allekirjoittavat. Tiede ja
tekniikka ovat tuoneet mukanaan paljon hyvää. On kuitenkin hämmästyttävää, että
vaikka tietomäärämme kasvaa huimaa vauhtia, tiedämme kuitenkin aika vähän
siitä, mitä ihmisen pään sisällä tapahtuu. Metsästäjä-keräilijän aivoillamme teemme
päätöksiä, joiden tahdomme uskoa olevan rationaalisia, vaikka näin ei olisikaan.
”Tunne itsesi” on antiikin filosofien suositus, jota Hararikin kehottaa noudattamaan.
Nöyryys ja oman erehtyväisyyden ymmärtäminen on viisautta. Harari kiteyttää
tämän position erinomaisesti: ”Kysymykset, joihin et osaa vastata, ovat yleensä
paljon parempia kuin vastaukset, joita et osaa kyseenalaistaa.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti