Empatia. Myötäelämisen tiede -kirjan toisessa osassa Sami Keto tarkastelee empatiaa yhteiskunnallisena ilmiönä. Charles Darwinin 1800-luvulla esittämä evoluutioteoria sekä tuoreempi Richard Dawkinsin teos The Selfish Gene (1976) – tai ehkä pikemminkin näiden tulkinta – on vaikuttanut paljolti siihen, mitä ajattelemme empatiasta yhteiskunnassa. On yksioikoisesti päätelty, että itsekkyys ja kilpailu kuuluvat vääjäämättömästi yhteiskuntaan yhtä lailla kuin eläinkuntaankin. Vulgaariversiossaan tämä käsitys kiteytyy siihen, että vahvempi voittaa. Luonnosta emme kuitenkaan voi löytää todisteita sille, että näin väistämättä olisi. Eläinmaailmassakin on runsaasti esimerkkejä yhteisöllisestä toiminnasta ja empatiasta. Vaikka toisenlaisia - aggressiota korostavia - lajejakin on, ei ole mitään syytä olettaa, että juuri tietyntyyppinen käyttäytyminen kertoisi evoluutiosta enemmän kuin joku toinen.
Luonnossa esiintyvä altruismi (epäitsekkyys) johtuu Dawkinsin mukaan
eräänlaisesta ”väärinlaukeavasta” geenistä, joka kuitenkin on
”siunauksellinen”. Sami Keto muistuttaa, että Dawkins itse on
sanonut, että itsekkään geenin sijasta metaforana voisi yhtä hyvin käyttää
yhteistyötä tekevää geeniä. Dawkinsin kirjan alkuperäinen nimi on silti vaikuttanut suuresti siihen, mihin huomiomme on kiinnittynyt. Keto huomauttaa
myös, että evolutiiviset syyt ovat vain eräänlaista ”taustakohinaa”, jotka
eivät sinällään määrää, miten yksilöinä tai yhteiskuntina käyttäydymme.
Käyttäytymistämme säätelee myös kulttuurinen evoluutio: sosiaalinen oppiminen
ja symbolinen ajattelu. Ihmisen persoonallisuus ja empatiakyky eivät myöskään
säily muuttumattomina halki elämän, vaan ne ovat riippuvaisia siitä, mitä
ympäristössämme tapahtuu.
Tämän päivän yhteiskuntaamme hallitsee Kedon mukaan ’homo economicuksen’
(taloudellisen ihmisen) päivitetty versio uusliberalismi, jonka kehyksessä
kaikkea toimintaa voi tarkastella talouden näkökulmasta. Sekä parisuhteet että
rikokset voidaan nähdä siltä kannalta, että niihin lähdetään, jos hyöty
arvioidaan haittoja suuremmaksi. Talous ainoana viitekehyksenä voi johtaa
empatiakyvyn heikkenemiseen. Keto esittelee mielenkiintoisia tutkimustuloksia,
joiden mukaan taloustieteen opiskelu voi ajan kuluessa vähentää empaattisuutta.
Kiinnostavaa on myös, että köyhät antavat enemmän rahaa hyväntekeväisyyteen
kuin varakkaat. Ehkäpä ihmisen oma taloudellinen asema sanelee sen, pystymmekö
tuntemaan kognitiivista ja affektiivista empatiaa. On tietysti muistettava,
että tässä on olemassa yksilöllisiä eroja. Upporikkaatkin voivat lahjoittaa
suuria summia hyväntekeväisyyteen, ja jotkut köyhät tyytyvät säälittelemään
vain itseään.
Itsensä ihailu, narsismi, on keskeisessä asemassa länsimaisessa
yhteiskunnassa. Se näkyy esimerkiksi somen käytössä ja vaikkapa laulujen
teksteissä. Donald Trump on Kedon mielestä kulttuurimme ilmentymä. Kilpailuun
ja itsensä korostamiseen painottuvassa yhteiskunnassamme Sami Keto näkee vastapainona
myös positiivista kehitystä. Tästä esimerkkinä hän mainitsee 2016 opetussuunnitelmaan
sisällytetyn käsitteen ’ekososiaalinen sivistys’. Talous ei ole itseisarvo vaan
väline, jolla kustannetaan ekologinen ja sosiaalinen turvallisuus. Hyödyn ja
hyödykkeiden sijaan keskiöön nousee elämisen merkityksellisyys, jossa empatialla
on tärkeä rooli.
Keto on huolissaan väkivallan ulkoistamisesta kehittyviin maihin. Sen
lisäksi eläinten tehotuotanto on uusi, määrällisesti huomattava väkivallan
muoto. Keto kirjoittaa myös ihmisten erilaisista reaktioista luonnon
tuhoutumiseen. Ekologinen melankolisuus on yksi näistä: ilmastonmuutos ja muut
luontoon liittyvät ongelmat voivat vaikuttaa niin ylitsepääsemättömiltä, että
reagoimme niihin passiivisuudella ja haluttomuudella kokea vaikeita tunteita.
Sallimme eläinten tehotuotannon, koska olemme haluttomia laajentamaan empatian
piiriin myös tuotantoeläimet. Samaan aikaan emme voi – toisin kuin menneisyyden
julmurit – enää vedota siihen, että olisimme tietämättömiä eläimen
subjektiivisuudesta ja kärsimyksestä. Spesismi on yhtä vähän puolusteltavissa
kuin rasismi: empatian kannalta ei ole mielekästä asettaa yksilöiden
kärsimyksiä paremmuusjärjestykseen.
Oppi vahvemman voitosta on hyvin juurtunut ihmiskunnan muistiin. Tämä tulee
esiin siinä tosiasiassa, että olemme hyväksyneet kilpailun yhteiskuntamme
tukipilariksi. Kilpailukyky on sana, jota Suomessakin käytetään ahkerasti. Sami
Keto huomauttaa, että oikeastaan olisi parempi puhua kilpailun välttämisen
kyvystä. Kilpailuun ja erinäisiin konfliktien ratkaisuihin käytetään paljon
energiaa, joka voitaisiin käyttää hyödyllisempiin, yhteistyölle pohjautuviin
projekteihin.
Kilpailun narratiivin rinnalla kulkee myös erityisyyden narratiivi. Lapsia
kannustetaan, koska he ovat aivan erityisiä, ts. parempia kuin muut. Tämä
edistää narsismia. Ihminen pitää myös itseään lajina aivan erityisenä, vaikka
meillä on 99-prosenttisesti sama DNA kuin simpansseilla. Keto muistuttaa
kuitenkin, että me kaikki liitymme yhden ja saman elämän verkkoon. Tuhoamalla
muuta elämää, tuhoamme myös omaamme. Kilpailu ja erityisyyden narratiivi
pitävät meitä myös jatkuvassa stressitilassa, mikä edistää sairauksien
puhkeamista.
Ihmiset eivät ole vain yksilöitä, vaan suuressa määrin sosiaalisia
olentoja. Yleneminen kollektiiviselle tasolle voi olla tavoiteltavaa myös
yksilön itsensä kannalta. Keto kirjoittaa, että se ei ole uhrautumista, vaan
itsensä toteuttamista. Tässä yhteydessä on kyllä syytä muistuttaa, että mikä
tahansa kollektiivinen taso ei ole hyvä elämän verkon kannalta, mutta Ketohan
tarkoittaakin ihmisiin, eläimiin ja luontoon kohdistuvaan empatiaan perustuvaa
yhteisöllisyyttä.
Empatia on evolutiivisesti vanha ominaisuus, joka sijaitsee kaikkialla
aivoissamme. Empatia elää ja voi hyvin. Sami Keto lainaa juutalaista teologia
ja filosofia Abraham J. Hescheliä: ”Ihmisen luontoon vaikuttaa kuva ihmisestä.
Meistä tulee se, joka uskomme olevamme.”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti