Pieni tyttö
istui äitinsä kanssa bussissa. Päässään
tytöllä oli päiväkodissa askarreltu inkkarisulkapäähine. Ajattelin, että
eivätpä tuon päiväkodin opettajat ole vielä kuulleet kulttuurisesta omimisesta
ja sen epäkorrektiudesta.
Keskustelu
kulttuurisesta omimisesta ja stereotypioista on minulle vaikea aihe, koska en
ole pystynyt muodostamaan siitä koherenttia mielipidettä. Maailma on muuttunut
suuresti siitä, kun itse tänne synnyin. Monessa asiassa muutos on ollut
parempaan päin. Olen itse ollut jo kauan kiinnostunut ns. toiseuttamisesta,
stigmatisoinnista, kiusaamisesta ja vähemmistöjen oikeuksista. On kovin
ilahduttavaa, että sorretut ovat vihdoinkin saaneet äänensä kuuluviin.
Erittäin
iloinen olen ollut Me Too -kampanjasta. Olenkin aina ihmetellyt sitä, miten on
mahdollista, että puolet maailman ihmisistä on sorretussa asemassa. Miten
ihmeessä syvään juurtuneita sortavia käytänteitä ja asenteita ei huomata ja
huomioida keskustelussa? Kun olin nuori, kaikenlainen kopelointi ja verbaalinen
häirintä kuuluivat normaaliin elämään. Kohteiksi joutuneet tytöt eivät
tilanteesta pitäneet, mutta heillä ei ollut juurikaan keinoja puuttua siihen.
Myöhemmin koin, että vanhemmat ja vähemmän viehättävätkään naiset eivät
säästyneet häirinnältä: kuka tahansa ukonköriläs saattoi kommentoida kadulla
ventovieraan naisen ulkonäköä.
Meillä on
kulttuurisia stereotypioita siitä, millainen ihmisen pitää olla ja miltä hänen
pitää näyttää. Lapsena minulla oli norminukkejen lisäksi musta nukke ja
saamelaisnukke. Siihen aikaan niitä tosin kutsuttiin toisilla nimillä. Nykyään
saamelaisasua ei saa käyttää, jos ei ole saamelainen. En tiedä, saako
saamelaisnukellakaan enää leikkiä. Jokin aika sitten keskustelu kulttuurisesta
omimisesta kävi kiivaana.
Tämä aihe
aktualisoitui taas minulle, kun luin, että Simpsonien Apu-hahmoa kritisoidaan
rasistiseksi. Jopa sarjan nykyiset tekijät ottivat lusikan kauniiseen käteensä
ja pahoittelivat menneisyydessä tehtyjä virheitä. Simpsonit on yksi
mieliohjelmistani, koska siinä käsitellään huumorin keinoin kattavasti
kaikenlaisia inhimilliseen kulttuuriin liittyviä asioita. Apu on todellakin
stereotypia, mutta niin ovat kaikki muutkin sarjan hahmot. Mitä pitäisi
ajatella amerikkalaista työläistä halventavasta Homerista tai verenhimoisesta miljonääristä, herra Burnsistä? Voiko olla niin, että emme
naurakaan Apulle stereotyyppisenä intialaisena, vaan naurammekin omalle
stereotypiallemme tyypillisestä intialaisesta?
Joku viisas
lapsi määritteli kerran eron huumorin ja kiusaamisen välillä: huumoria on se,
kun olen itse mukana nauramassa ja kiusaamista se, kun muut nauravat minulle.
On myös sanottu, että satiiri ja parodia ovat oikeutettuja vain, jos ne eivät
kohdistu heikkoihin ja alistettuihin. Valtaapitäville saa sen sijaan nauraa. Itse
nauran sydämestäni Trumpille ja Putinille, mutta en usko, että he osaavat
nauraa itselleen. Lapsen määritelmän mukaisesti siis kiusaan heitä.
Valtaosa
huumorista taitaa olla sitä toiselle nauramista. Olen joskus ajatellut, että
jos television huumoriohjelmista poistettaisiin kaikenlainen imitointi ja parodiointi, jäljelle
ei jäisi paljon mitään mille nauraa. Sorrettujen oikeutetun esiintulon
vanavedessä näyttää kulkevan eräänlainen poliittinen ortoreksia: me oikeassaolijat paljastamme ja tuomitsemme pahikset, jotta nauru loppuu. Mitäpä jos
ihmiskunnan suurin tragedia onkin se, että emme kykene nauramaan itse
itsellemme? Jospa jonain päivänä huomaisimme, että olemmekin loppujen lopuksi
sangen inhimillisiä ja erehtyväisiä olentoja – siis aika naurettavia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti