Kaikki, mitä
yliopistorintamalla tapahtuu, ei suinkaan ole huonoa kehitystä. Helsingin
yliopiston uusin tutkinnonuudistus viime vuodelta saakoon kunnian siitä, että
opiskelijoiden ei enää tarvitse alusta asti sitoutua vain yhteen pääaineeseen,
vaan he opiskelevat koulutusohjelmissa, joihin voi sisällyttää opintoja useista
aineista ja jopa toisista tiedekunnista. Toisaalta, näinhän on voinut pitkälti
tehdä aikaisemminkin. Huono puoli uudistuksessa on, että jo nyt taloudellisesti
ahtaalla olevien aineiden opetus voi olla tulevaisuudessa vaakalaudalla. Vahvat
ja yhteiskunnan arvostamat, taloudelliset tuottavat alat kyllä pärjäävät.
Mitä yliopistossa
sitten pitäisi opettaa? Mikäli työelämä- tai tarkemmin ilmaistuna
talouselämäsuuntautuminen - jatkuu,
opettaa pitäisi kai vain yhteiskunnalle hyödyllisiä aineita. Mutta mikä on
yhteiskunnalle hyödyllistä? Harva meistä epäilee, etteikö lääketiede olisi
meille kaikille tarpeellinen ala. Sitä paitsi sen taloudellinen arvo on
mittaamaton. Mutta miksi ihmeessä veronmaksajien pitäisi maksaa nuorison
oudoista mielenkiinnon kohteista, niin kuin vaikkapa estetiikasta tai
sukupuolentutkimuksesta? Mistä näitä aineita opiskelleet edes löytävät työtä?
Ja jos löytävätkin, kyseessä on taatusti joku tuottamaton työpaikka, jonka me
veronmaksajat joudumme kustantamaan.
Kirjassaan
Talous ja Utopia (Docendo Oy 2012) Sixten Korkman toteaa eri
yhteiskuntajärjestelmiä vertaillessaan, että demokratia puutteistaan huolimatta
on eri vaihtoehdoista se vähiten huono. Sen toteutuminen vaatii käytännössä
valveutuneita, yhteiskunnallisista asioista kiinnostuneita ja hyvin
informoituja kansalaisia. Tuottavuuden ja hyvinvoinnin voikin nähdä kahdella
eri tavalla: voimme tarkastella asioita lyhyellä aikavälillä, niin kuin
kvartaalitaloudessa tehdään, tai sitten voimme nähdä pidemmälle ja panostaa
myös asioihin, jotka hyödyttävät ihmisiä ja elinympäristöämme tulevaisuudessakin.
Sivistys kuuluu jälkimmäisiin.
Minua huolettaa
humanististen, yhteiskuntatieteellisten ja yleissivistävien aineiden vähäinen
arvostus tämän päivän Suomessa. Koululaiset laiminlyövät tai valitsevat pois
aineita, joita he todennäköisesti tulisivat tarvitsemaan elämässään. (Tämä
koskee myös matematiikkaa.) Yliopistolla taas kyseenalaistetaan tiettyjen
aineiden opetus. Jopa historiallisesti arvokas oppituoli saatetaan lopettaa.
Menneinä
aikoina vauraiden perheiden lapset opiskelivat yliopistossa, mitä halusivat ja niin
kauan kuin halusivat. Sivistys oli arvostettua. Koulutustason kohoaminen,
muidenkin yhteiskuntaluokkien jälkeläisten pääsy korkeakouluihin ja niiden kasvanut
suosio täytti yliopistot ja korkeakoulut, jotka samanaikaisesti kiristivät
sisäänpääsyvaatimuksia. Yliopistoista tuli kouluja. Todennäköisesti englannin
vaikutuksesta nykypäivän opiskelijat puhuvatkin koulunkäynnistä, eivät
opiskelusta.
Perinteisessä
koulussa on eri luokka-asteet. Nykyään luokalta pääsevät käsitykseni mukaan
kaikki osaamisen tasosta riippumatta. Yliopistoissakin on ryhdytty ajattelemaan
opintoja vuosittaisina suorituksina: näin monta opintopistettä tarvitset
saadaksesi opintotukea. Maksimissaan maisteriopinnot saavat viedä viisi vuotta,
mieluusti paljon vähemmän. Tämä asettaa paineita opiskelijoille, varsinkin kun
moni on nykyään myös kokopäiväisesti työelämässä. Joskus opintoihin kuuluu myös
kursseja ja suorituksia, joita opiskelijat pitävät hankalina tai vähemmän
hyödyllisinä. Ei ole aivan tavatonta, että opiskelija tulee jo kurssin alkaessa
ilmoittamaan opettajalle, että hänen on tästä kurssista tavalla tai toisella päästävä
läpi.
Opintoajan
rajoitukset ovat käytännön sanelemia. Kiireellä ei kuitenkaan aina tule parasta
mahdollista jälkeä. Siksi toivoisin yliopistoihin vähemmän kiristävää
ilmapiiriä sekä enemmän suvaitsevaisuutta ja avarakatseisuutta. Vaikka en
varsinaisesti konservatiiviksi lukeudukaan, toivoisin takaisin sitä vanhaa
sivistysyliopistoa, jossa opiskelijat ja heidän ajattelunsa saivat kypsyä
omassa tahdissaan. Ajattelemaan oppiminenhan piti kai olla yksi yliopiston
päätehtävistä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti